Havsöringsfiske Nordnorge 2013

Då var det äntligen dags för en sammanställning från besöket i vår favoritälv i Nord Norge.  Planeringen detta år bestämdes till en vecka senare än tidigare år, ett sätt att undersöka hur det skulle slå på fisket.  Med facit i hand och med tanke på den sena våren borde det varit perfekt men så blev det nu inte, riktigt. Vi hade på intet sätt något dåligt fiske våra 9 fiskedagar under vecka 34-35. Om man tittar på statistiken så visar den som vanligt på flest antal fångade fiskar under vecka 32 och 33. Anmärkningsvärt i år var dock att det fångats flera större havsöringar än normalt vilket är intressant, mycket intressant.

 
Nedan kommer en liten sammanställning på hur fisket såg ut för vår del, dag för dag.

 

Tisdag 20 augusti 2013

Lufttemp:  12

Vattentemp:  12

Vattenföring:  15 m³/sek

Mestadels uppehåll men mulet, fiskade på sträckan nedanför huset vi hyr och Rolle fick en örret på 0,7 kg samt en fin på 4,6kg på egenhändigt bunden ”Kluddflua” i  rifflingutförande, så klart!  Bernard fick också han en fin på 5,0 kg på en Sunray Shadow. Klockan visade 4 fiskar mellan kl. 23.30 – 01.00 och det var då det bet som värst.

Rolle 0,7, 4,6 kg

Bernard  5,0 kg

 

Bernards fina fisk på 5,0 kg
 
><((((º>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·..¸¸><((((º>`·.¸¸¸.·´¯`·.¸¸><((((º>
 
Åsså har vi Rolles på fina 4,6 kg, båda blanka och nystigna fiskar.....
 

 

Onsdag 21 augusti 2013

Lufttemp:  14

Vattentemp:  10

Vattenföring:  17 m³/sek

Finväder men en besvärande vind idag. Rolle och jag testade övre sträckan idag och såg en rejäl lax på andra sidan. Rolle kämpade på med tvåhandsstången och hade lite problem med x-looparna???  Bernard och Lars-Gösta testade cykling med tvåhandsstänger på andra sidan. Ingen fisk denna förmiddag. Kvällsfisket bestämde vi att förlägga där jag knep min storlax 2007 på 12,2 kg. Det regnade i stort sett hela kvällen och natten så vi avslutade prick kl. 00.00 och åkte hem och torkade kläder och lagade pizza till pojkarna.

Rolle 1,2 kg lusad

 
- vacker lusad fisk. I denna storlek och upp till 3 kg stångar de på riktigt bra.
 
 
 

Torsdag 22 augusti 2013

Lufttemp:  10

Vattentemp:  9

Vattenföring:  15 m³/sek

Mulen dag och nu verkar vattenföringen stabiliserat sig något men är alldeles för kallt, vi vill upp i 12-14 grader. Rolle och jag gick idag på vår favoritsträcka jag men inte ett nafs i våra flugor och ingen aktivitet,  what so ever! Bernard och Lars-Gösta fiskade annan sträcka men lika dött där. Det har utlovats finväder till helgen, då jäklar.

Oj oj oj, vilket nattstryk !!!
örret på G....
1,3 kg blankfisk
 

Fredag 23 augusti 2013

Lufttemp:  13

Vattentemp:  11

Vattenföring:  16 m³/sek  och sjunkande

Nu börjar älven sjunka något och är nere på 16 m³/sek och fortsatt sjunkande. Rolle och jag fiskade sträckan nedanför vårt hus kvällen och utöver natten. Rolle tappade fin öring på övre samt fick en lax på 1,5 kg och en öring på 1,1 kg. Äntligen fick jag fisk, en grann honfisk på 5,3 kg på en Green muddler. Bernard och Lars-Gösta fiskade vår favoritsträcka och Lars-Gösta höjde sitt personbästa med 2,5kg och klippte en öring på 6,7kg. Alla har nu fått fisk och det ska firas med skumpa och klockan är 01.45

Rolle 1,5kg, 1,1kg

Jag 5,3 kg

Lars-Gösta 6,7 kg

 

- äntligen spräcktes min nolla och jag fick en fin örret på 5,3!!! vilken härlig kamp på mitt nya
Sage Z-Axis 12,6 fot klass 6. Fluga Green Muddler st. 6   
 
 
 
Green Muddler, livsfarligt öringgodis

 

Lördag 24 augusti 2013

Lufttemp:  dag 14, natt 6 grader

Vattentemp:  11

Vattenföring:  12 m³/sek och sjunkande

Nu har det börjat bli lite mer fart på fiskarna och aktiviteten ökar succesivt. Dessvärre klart väder och månsken samt älvrök sent på natten kl. 02.00. Idag fiskade vi alla fyra på favoritsträckan och innan måne och älvrök ställde till det så fångades följande fiskar. Lars-Gösta har ätit upp alla lakritsbåtar !!!

Samtliga fiskar nedan tagna på Riffling hitch, vår specialvariant…

Rolle 3,7 kg

Bernard 3,0 kg

Lars-Gösta 1,5 kg

 

Bernard väljer fluga 
 
Fantastiskt ljus över favoritpoolen...
 

Söndag 25 augusti 2013

Lufttemp:  Dag 26, natt 12 grader

Vattentemp:  11

Vattenföring:  9 m³/sek

Kanonväder idag som utlovat, visade sig vara den varmaste platsen i Nordeuropa just här!! Fortsatt fiske på favoritsträckan alla fyra och jag hade 2 hugg på gumminymfen (svart) samt fick en på 1,9 kg precis i skymningen. Ytterligare en till på 1,2kg på samma ställe. Fick även en blank lusad fisk 2,5kg på flytande Green Muddler i mörkret. Noterbart är även att en medfiskande från Sundsvall lyckades få upp en fin öringhane på 10,1 kg och 99 cm mitt i kolsvarta mörkret på enhandsspö i tungströmmen. En verklig bedrift, grattis!!! Störst i älven i år.

Rolle 2,5kg, 6,0kg 85 cm

Bernard 1,0kg, 1,0kg

Lars-Gösta 1,0kg, 2,0kg, 5,0kg

Jag 1,9kg, 2,5kg, 1,2kg

Anders B. från Sundsvall med sin gigantiska havsöringshane på 99 cm och 10,1kg vilket är störst
i älven i år och troligtvis mycket svårslaget.
 
 
Samma firre och en mycket lycklig fångstman. Några dagar efter då vi åkt hem lyckades han
även lura upp fru öring på 8,5 kg ur samma håla !!
 
                  
 
 
 
Måndag 26 augusti 2013

Lufttemp:  16

Vattentemp:  12

Vattenföring:  9 m³/sek

Sista natten på favoritstryket efter gårdagens magnifika kvälls- och nattfiske. I kväll mulet men återigen en besvärande vind. Vi hade några ytterst små och försiktig nyp i flugorna så Rolle och jag beslutade att åka till huset och dricka grogg i stället kl. 01.00. Måste ju hinna tömma baren före hemresan!!!

Ingen fisk i kväll.

 

En fin 2,5 kg's blank honfisk som tog min flytande Green muddler från igår natt. Återutsatt.

 

 

Tisdag 27 augusti 2013

Lufttemp:  18

Vattentemp:  12

Vattenföring:  8 m³/sek !!!

Återigen fiskar vi på veckokortet på övre sträckan där Lars-Gösta lurade upp en örret på 1,2 kg samt Bernard en på 1,0kg. I övrigt hände inget speciellt idag.

Bernard har ordning på bukterna....
 
.......
...gumminymfer gjorda av Pär Fredriksson (översta raden samt de tre till vänster i andra),
giftiga saker i skymningen.......
 

ljusspel på fjället...
 
 Mina vadarskor gick sönder i en söm och måste akutopereras med Aquasure, vilket fantastiskt lim,
det fäster även på fuktigt material men behöver lite torkhjälp i ugnen.
 
Här bor vi som kungar hos vårt underbara värdpar Arild & Unni....

 

Onsdag  28 augusti 2013

Lufttemp:  10

Vattentemp:  12

Vattenföring:  8 m³/sek

Sista kväll- och nattfisket innan hemresa som jag hoppade över mest beroende på min dåliga rygg så jag stannade hemma och packade i lugn och ro i stället. Inget att förtälja förutom att Rolle fick en läpp??! Facit för i år blev totalt 21 fiskar där största i vårt gäng blev Lars-Göstas på 6,7kg. Rolle fick flest fiskar, 8 stycken plus läppen.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Att det är granna fiskar är ju inget man kan säga något om! Taskigt av L-G att käka upp alla lakritsbåtar sådär...

2013-09-05 @ 13:42:01
Postat av: Tobbie

Han är det största godismonster jag känner.

2013-09-06 @ 07:18:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0