Habo Gruppen stödjer fiskevårdsarbetet i Emån!

Habo Gruppen stödjer arbetet med att bevara havsöringen i Emån - ett av Sveriges artrikaste vattendrag. Den vilda havsöringen är unik inom sin art. Den är mycket snabbväxande och har i sportfiskekretsar rönt renommé långt utanför landets gränser. En viktig ambition är att få bort bly ur kretsloppet, vilket Habo bland annat bidrar till med handtagen i serien Clean, fria från nickel och bly. Läs mer om arbetet med Emån www.gustiftelse.se/
Läs även mer om Habo Clean http://se.habo.com/serier-miljoer/clean-handtag-med-extra-omtanke
Ems herrgård blickar ut över Home pool

Nu är det nära!

Fiskepremiären på EMS herrgård är nu bara en vecka bort. Vi fiskar torsdag 6 april och fredag 7 april och håller nu tummarna för att det inte blir alltför varmt i vattnet så fisken backar ut i havet. Vi har fått positiva besked under veckan så vi är taggade. Återkommer med mera när vi är på plats. Ska försöka liveblogga om det är bra fiske.

Långt kvar!

Nu är pärlan sedan november inställd för säsongen och det känns väldigt långt till Maj.

SKÄRPNING!

Nu har det varit stiltje rejält länge på den här bloggen. Men nu kommer vimtern och jag ska försöka att prioritera lite tid på denna sida. Återkommer snart med inlägg från bland annat Barbados, Mexico och emn massa fiske så klart så håll ut!

Hög tid för midsommarsnapsen !

Favorit i repris.
Det börjar närma sig midsommar och jag vill återge ett fantastiskt snapsrecept som ni enkelt kan göra själv. Det passar ypperligt till sillen och midsommar. För egen del så tycker jag om både Hallands fläder och Absolut citron som somriga snapsar, så varför inte mixa? Det tar bara 2-3 dygn.
Gör så här:

37,5 cl Renat eller Brännvin Special
3-5 blomställningar av fläder
1 citron
1/2 tsk strösocker

Börja med att plocka bort blommorna från Flädern för att inte få med de gröna stjälkarna som ger en besk smak av den färdiga snapsen. Skär sedan av några strimlor av det ytliga skalet på citronen, likadant här, endast det ytliga så att inte det vita kommer med som ger en besk smak. Det räcker med en matsked full av citronskal.
Häll över 37,5 cl av den rena spriten i en 70 cl flaska tillsammans med 1/2 tesked strösocker. Pilla därefter i blommorna från flädern och citronskalet och låt stå i max 3 dygn. Skaka flaskan då och då under tiden.
Efter 3 dygn kan du filtrera allt genom ett kaffefilter.

Skål & Glad midsommar!

SVÅR ABSTINENS! - Snart vårfiske på EM 2014

´Det var längesedan jag känt mig så taggad inför vårt fiske på Em den 17-18 april. Hoppas nu bara att våren gör ett tillfälligt uppehåll så att det inte blir för varmt i ån och lägre vattenföring. Vad som fått mig exalterad är nedanstående text saxad från www.emsherrgard.se  hemsida och Premiär 2014 skrivet av fiskmästare Kent Håkansson.

"Emån gick med medelmåttiga 38 kubik och vattentemperaturen visade smått unika 6 grader. Snacka om kontraster till förra årets premiär med isande ostvindar, tjocka iskanter och minusgrader i ån. Ganska snart stod det klart att poolerna vid Em var välfyllda av bitvillig havsöring, och redan under morgontimmarna kände flera glada gäster behovet av att hålla igen för att inte fylla dagskvoten om 6 fiskar alltför snabbt. När dagen summerats kunde vi konstatera att gästerna under dagen landat 54 fiskar (50 havsöringar och 4 laxar), vilket är den bästa premiären på många år"

Höstbild från 2013 Platsen är Barret Pool.

Janis Joplin har återuppstått!???

Hittade en fantastisk artist, Beth Hart som jag aaaaaaldrig hört talas om.
Titta gärna på hela konserten!  Äkta rock´n roll med en påtänd men ändå en artist med eget uttryck!

Jag får nog ta tillbaka det där med påtänd. Efter att ha lyssnat på livespelningen från 2004 på Paradiso i Amsterdam förklarar hon att hon är "ren" sedan 16 månader tillbaka.
Sorry Beth!

Epoxyspiggar för Vätterlaxen

Jag har suttit och experimenterat lite för att försöka efterlikna spiggen som är stapelfödan för Vätterns fina gullspångslaxar som populärt fiskas från land med kastdobb "Bombardaflöten" och 2,5 meters tafs. Kamraten "Rolle The Riffler" och jag var ute förra veckan tisdag 12/11 för att fresta dem. Jag hade kontakt "hugg" 4 gånger på en helt annan fluga samt tappade en fin fisk i 3-5 kilosklassen. Här nedan ser ni resultatet av mina ansträngningar vid bindstädet och experimenten fortgår.

Experiment 1

Experiment 2-4

HÖSTFÄRGER 2013

Igår lördagen den 12 oktober bjöds vi på fantastiskt höstväder och klarblå himmel så hustrun och jag beslutade oss för att besöka bokskogen och ta med våra kameror. Vi var ute i 2,5 timmar och bara njöt. Resultatet av vår fotoutflykt ser ni här nedan. Vi är rätt nöjda med resultatet och låter bilderna tala för sig....

EM i begynnande höstskrud

Yngste sonen Stefan och jag hade sedan länge bestämt att det sista havsöringfisket i strömmande vatten för i år skulle förläggas till undersköna Emån. Vi skulle fiska fredagen den 20 september och åkte därför ner på torsdagskvällen för att laga till lite god mat och knäppa ett par bärs och någon god whisky. Hoppades också på att träffa några trevliga medfiskande att sitta och "surra" med på kvällen.

- vi bor i rum nummer 3 på 3:e våningen i stora huset med utsikt över hjorthagarna och Östersjön.

Vi startade vårt fiske i Stone pool på morgonen vid 7-tiden och jag hade ett nafs i min Green highlander st. 8 men är inte ens säker på vad det var för något. Det kan lika gärna ha varit en Id eller gädda. Vi såg i alla fall en del fin fisk visa sig

Stefan speykastar norra sidan av "Old man´s Place"

Här ser vi Home pool i 9 kubiks vattenföring. Som vanligt om hösten så skiner solen från klarblå himmel vilket inte är bra för fisket.

"Peffe" driftar en fluga i Ankarcrona pool.

Ankarcrona i fantastiskt höstljus...

Eftersom vi i höst för första gången fick fiska på riktigt mörker, det vill säga ända fram till kl 23 så tänkte vi köra en stund i alla fall. Tidigare har det varit förbud efter kl.19.30. Stefan hade ett högljutt påslag alldeles invid mina vadare på övre Lawson i mörkret. Gissa om jag blev rädd!! I övrigt hände inget under vår fiskedag och när dessutom en stark måne lös upp poolerna över Em så valde vi att styra kosan hemåt.
Vi syns till våren.

Havsöringsfiske Nordnorge 2013

Då var det äntligen dags för en sammanställning från besöket i vår favoritälv i Nord Norge.  Planeringen detta år bestämdes till en vecka senare än tidigare år, ett sätt att undersöka hur det skulle slå på fisket.  Med facit i hand och med tanke på den sena våren borde det varit perfekt men så blev det nu inte, riktigt. Vi hade på intet sätt något dåligt fiske våra 9 fiskedagar under vecka 34-35. Om man tittar på statistiken så visar den som vanligt på flest antal fångade fiskar under vecka 32 och 33. Anmärkningsvärt i år var dock att det fångats flera större havsöringar än normalt vilket är intressant, mycket intressant.

Nedan kommer en liten sammanställning på hur fisket såg ut för vår del, dag för dag.

Tisdag 20 augusti 2013

Lufttemp:  12

Vattenföring:  15 m³/sek

Mestadels uppehåll men mulet, fiskade på sträckan nedanför huset vi hyr och Rolle fick en örret på 0,7 kg samt en fin på 4,6kg på egenhändigt bunden ”Kluddflua” i  rifflingutförande, så klart!  Bernard fick också han en fin på 5,0 kg på en Sunray Shadow. Klockan visade 4 fiskar mellan kl. 23.30 – 01.00 och det var då det bet som värst.

Rolle 0,7, 4,6 kg

Bernard  5,0 kg

Bernards fina fisk på 5,0 kg

><((((º>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·..¸¸><((((º>`·.¸¸¸.·´¯`·.¸¸><((((º>

Åsså har vi Rolles på fina 4,6 kg, båda blanka och nystigna fiskar.....

Onsdag 21 augusti 2013

Lufttemp:  14

Vattentemp:  10

Vattenföring:  17 m³/sek

Finväder men en besvärande vind idag. Rolle och jag testade övre sträckan idag och såg en rejäl lax på andra sidan. Rolle kämpade på med tvåhandsstången och hade lite problem med x-looparna???  Bernard och Lars-Gösta testade cykling med tvåhandsstänger på andra sidan. Ingen fisk denna förmiddag. Kvällsfisket bestämde vi att förlägga där jag knep min storlax 2007 på 12,2 kg. Det regnade i stort sett hela kvällen och natten så vi avslutade prick kl. 00.00 och åkte hem och torkade kläder och lagade pizza till pojkarna.

Rolle 1,2 kg lusad

- vacker lusad fisk. I denna storlek och upp till 3 kg stångar de på riktigt bra.

Torsdag 22 augusti 2013

Lufttemp:  10

Vattentemp:  9

Vattenföring:  15 m³/sek

Mulen dag och nu verkar vattenföringen stabiliserat sig något men är alldeles för kallt, vi vill upp i 12-14 grader. Rolle och jag gick idag på vår favoritsträcka jag men inte ett nafs i våra flugor och ingen aktivitet,  what so ever! Bernard och Lars-Gösta fiskade annan sträcka men lika dött där. Det har utlovats finväder till helgen, då jäklar.

Oj oj oj, vilket nattstryk !!!
örret på G....
1,3 kg blankfisk

Fredag 23 augusti 2013

Lufttemp:  13

Vattentemp:  11

Vattenföring:  16 m³/sek  och sjunkande

Nu börjar älven sjunka något och är nere på 16 m³/sek och fortsatt sjunkande. Rolle och jag fiskade sträckan nedanför vårt hus kvällen och utöver natten. Rolle tappade fin öring på övre samt fick en lax på 1,5 kg och en öring på 1,1 kg. Äntligen fick jag fisk, en grann honfisk på 5,3 kg på en Green muddler. Bernard och Lars-Gösta fiskade vår favoritsträcka och Lars-Gösta höjde sitt personbästa med 2,5kg och klippte en öring på 6,7kg. Alla har nu fått fisk och det ska firas med skumpa och klockan är 01.45

Rolle 1,5kg, 1,1kg

Jag 5,3 kg

Lars-Gösta 6,7 kg

- äntligen spräcktes min nolla och jag fick en fin örret på 5,3!!! vilken härlig kamp på mitt nya
Sage Z-Axis 12,6 fot klass 6. Fluga Green Muddler st. 6

Green Muddler, livsfarligt öringgodis

Lördag 24 augusti 2013

Lufttemp:  dag 14, natt 6 grader

Vattentemp:  11

Vattenföring:  12 m³/sek och sjunkande

Nu har det börjat bli lite mer fart på fiskarna och aktiviteten ökar succesivt. Dessvärre klart väder och månsken samt älvrök sent på natten kl. 02.00. Idag fiskade vi alla fyra på favoritsträckan och innan måne och älvrök ställde till det så fångades följande fiskar. Lars-Gösta har ätit upp alla lakritsbåtar !!!

Samtliga fiskar nedan tagna på Riffling hitch, vår specialvariant…

Rolle 3,7 kg

Bernard 3,0 kg

Lars-Gösta 1,5 kg

Bernard väljer fluga

Fantastiskt ljus över favoritpoolen...

Söndag 25 augusti 2013

Lufttemp:  Dag 26, natt 12 grader

Vattentemp:  11

Vattenföring:  9 m³/sek

Kanonväder idag som utlovat, visade sig vara den varmaste platsen i Nordeuropa just här!! Fortsatt fiske på favoritsträckan alla fyra och jag hade 2 hugg på gumminymfen (svart) samt fick en på 1,9 kg precis i skymningen. Ytterligare en till på 1,2kg på samma ställe. Fick även en blank lusad fisk 2,5kg på flytande Green Muddler i mörkret. Noterbart är även att en medfiskande från Sundsvall lyckades få upp en fin öringhane på 10,1 kg och 99 cm mitt i kolsvarta mörkret på enhandsspö i tungströmmen. En verklig bedrift, grattis!!! Störst i älven i år.

Rolle 2,5kg, 6,0kg 85 cm

Bernard 1,0kg, 1,0kg

Lars-Gösta 1,0kg, 2,0kg, 5,0kg

Jag 1,9kg, 2,5kg, 1,2kg

Anders B. från Sundsvall med sin gigantiska havsöringshane på 99 cm och 10,1kg vilket är störst
i älven i år och troligtvis mycket svårslaget.

Samma firre och en mycket lycklig fångstman. Några dagar efter då vi åkt hem lyckades han
även lura upp fru öring på 8,5 kg ur samma håla !!

Måndag 26 augusti 2013

Lufttemp:  16

Vattenföring:  9 m³/sek

Sista natten på favoritstryket efter gårdagens magnifika kvälls- och nattfiske. I kväll mulet men återigen en besvärande vind. Vi hade några ytterst små och försiktig nyp i flugorna så Rolle och jag beslutade att åka till huset och dricka grogg i stället kl. 01.00. Måste ju hinna tömma baren före hemresan!!!

Ingen fisk i kväll.

En fin 2,5 kg's blank honfisk som tog min flytande Green muddler från igår natt. Återutsatt.

Tisdag 27 augusti 2013

Lufttemp:  18

Vattentemp:  12

Vattenföring:  8 m³/sek !!!

Återigen fiskar vi på veckokortet på övre sträckan där Lars-Gösta lurade upp en örret på 1,2 kg samt Bernard en på 1,0kg. I övrigt hände inget speciellt idag.

Bernard har ordning på bukterna....

.......
...gumminymfer gjorda av Pär Fredriksson (översta raden samt de tre till vänster i andra),
giftiga saker i skymningen.......

ljusspel på fjället...

Mina vadarskor gick sönder i en söm och måste akutopereras med Aquasure, vilket fantastiskt lim,
det fäster även på fuktigt material men behöver lite torkhjälp i ugnen.

Här bor vi som kungar hos vårt underbara värdpar Arild & Unni....

Onsdag  28 augusti 2013

Lufttemp:  10

Vattenföring:  8 m³/sek

Sista kväll- och nattfisket innan hemresa som jag hoppade över mest beroende på min dåliga rygg så jag stannade hemma och packade i lugn och ro i stället. Inget att förtälja förutom att Rolle fick en läpp??! Facit för i år blev totalt 21 fiskar där största i vårt gäng blev Lars-Göstas på 6,7kg. Rolle fick flest fiskar, 8 stycken plus läppen.

NORGE TIODUBBLAR ENDOSULFAN I LAXFODER !!!

Kan inte riktigt släppa tanken på vad norrmännen gör med "vår" gemensamma vilda laxstam.
Nu har de dessutom ansökt hos EU och fått tillåtelse att använda tio gånger mer av giftet Endosulfan i laxfodret.
Preparatet är totalförbjudet i resten av EU. Så kära svenska konsumenter, ÄT INTE ODLAD LAX FRÅN NORGE !

Visst ser det gott ut........

Göran Ulfsparre har gått ur tiden

Med stor saknad kan jag konstatera och meddela att Göran Ulfsparre har lämnat oss och sin kära å Emån för gott.

Jag kan inte annat än att känna en stor saknad av denne man som jag personligen träffat många gånger sedan 1984 då jag fiskade på Em första gången. Samtidigt är jag glad att ha träffat denne engagerade och trevlige man som gjorde allt för sina havsöringar och fiskegäster på Ems herrgård. Det har blivit många trevliga och givande samtal med Göran genom åren vid fiskestigarna runt Em. Det blir tungt att vandra vid Emåns stränder i fortsättningen. Det är bara att hoppas att någon yngre tar vid där Göran slutade.

Med stort engagemang och stark hand har han även styrt Gustaf Ulfsparres stiftelse till sin fars Gustafs ära och medverkat till att flera vandringsvägar för havsöringen i Emån har kunnat öppnas.

Vila i frid Göran

Jag vill även passa på att sända familjen en tanke.

Göran gör "Victorytecken"  vid Emsfors kraftstation
Bild lånad från www.gustiftelse.se

FISKEABSTINENS, HJÄLP !!!

Längtar redan till sommarens fiske i Nordnorge, massor av dagar kvar. Hjäääälp !!

RÄDDA VILDLAXEN!

KÖP INTE ODLAD LAX FRÅN NORGE!

Nu är det på riktigt det som vi sportfiskare anade redan för ett tiotal år sedan. Vi håller på att utrota vildlaxen!

Mitt inlägg kan ses som ett inlägg i debatten, ett upprop eller som ren information för att vi ska förstå anledningen till att bojkotta köp av odlad lax från Norge. Först av allt ska vi veta att i Sverige står norskodlad lax för 98% av försäljningen i livsmedelsbutikerna och den Norska laxindustrin omsätter miljarder varje år. Norge är också världens största producent av lax från laxodlingar, och producerar ca 40% av all odlad lax i världen. År 2006 producerade man över 600 000 ton odlad lax.

Det är som alla förstår en riktig koloss som inte är helt enkel att stoppa men om vi i lilla Sverige slutar att efterfråga den odlade laxen så kan norrmännen så småningom äta denna skräpmat själva. Ställ frågan till din handlare och sluta köp odlad lax. På så sätt minskar naturligtvis omsättningen och därmed vinsterna för odlarna och industrin självdör. Hur vet vi då vad som är odlad lax? Jo, enligt svensk lagstiftning så är handeln (leverantörerna) tvungna att ange ursprungsland på förpackningarna. De måste ange att det är ”Odlad lax från Norge” och det är just dessa som vi måste sluta köpa och jag kommer här nedan förklara varför.

Att satsa på odlingar har även lett till utfiskning av andra fiskarter längre ner i näringskedjan, vilket ytterligare destabiliserar det redan hårt ansatta marina ekosystemet. Man använder helt enkelt fisk för att producera fisk. I bästa fall går det åt 2,5 kg foderfisk för att producera 1 kg lax. Hälften av världens foderfisk, som bearbetas till fiskmjöl och fiskolja, fångas i Chile och leder till fattigdom i landet. En FN-rapport talar om en ökad konflikt då  ”det finns de som anser att fisken borde mätta världens fattiga istället för den odlade laxen”

Ännu ett  fel som industrin gör är att anlägga laxodlingarna i de Norska fjordarna vid utloppen till de största naturligt vildlaxförande älvarna. I dessa kassodlingar lever den odlade laxen så trångt att parasiter som laxlusen  ”Gyrodylactus salaris” frodas och detta är den vilda laxens största fiende. Under lekvandringen som börjar i juni månad lämnar vildlaxen uppväxtområdena i havet för att söka sig till sin födelseälv och blir då tvungna att passera genom dessa odlingsanläggningar och blir då attackerade av dessa parasiter. Endast ett fåtal starka individer klarar detta angrepp men de flesta dör under lekvandringen till reproduktionsområdena. Nästa problem är att säl och andra fiskätande djur i havet förstör näten som kassodlingarna är tillverkade av och att mängder av odlad lax rymmer och blandar sig med den vilda laxen under leken. Dessa genetiskt felprogrammerade fiskar bidrar till att förstöra generna på den vilda fisken och det fångas alltmer hybrider i de laxförande älvarna. Dessa hybrider är således en blandning av odlad lax samt vildlax men även ”fel” fiskar från en helt annan älv, även korsningar mellan havsöring och lax kan förekomma. Naturligtvis är ju detta en katastrof för den vilda laxen att generna utarmas på en redan svag stam.

Som föda anser jag för egen del att detta är något som jag aldrig skulle stoppa i mig själv, min familj eller framförallt mina barnbarn. Jag förstår naturligtvis att dessa  4-pack av laxfiléer bland annat är mycket uppskattade av många konsumenter och smidiga att tillaga. Jag är däremot helt säker på att många inte vet vad det är vi proppar i våra barn och oss själva. Den odlade laxen tillförs via fodret antibiotika, dels för att klara de trånga förhållandena i odlingarna men främst för att förhindra spridningen av infektioner inom odlingen. Dessutom tillsätts färgämnen via fodret för att göra köttet riktigt rött. Vi som fiskar och har fiskat vild lax i många år, vet att vild lax inte är så röd i köttet som den odlade. Dessutom blir odlad lax alldeles för fet i köttet där många skadliga ämnen och tungmetaller samlas, allt för att få ut så mycket pengar som möjligt. Att dessutom den marina bottenmiljön vid och omkring dessa odlingar helt dör är helt oacepptabelt.

Som sportfiskare (spöfiskare) tar jag och mina kamrater vårt ansvar och återutsätter all vild lax vi lyckas få på kroken. Det händer då och då i den älv vi fiskar havsöring i att en lax biter över våra flugor. Naturligtvis behandlar vi dem då så skonsamt som möjligt och släpper tillbaka dem. Däremot tar vi omgående upp odlad lax (oppdrettslaks) på Norska. De är enkla att skilja åt då odlarna är tvungna att fenklippa dem redan som små. Dessa förpassas in i skogen som mat åt räv och andra intresserade.

Jag har en dröm som ivrig sportfiskare att någon gång kunna ta med mina barnbarn när de blivit så pass stora och låta dem känna urkraften i en riktigt vild och genetiskt fullbordad vild lax.

Kom ihåg att vi inte har ärvt vår planet av våra förfäder utan vi lånar den av våra barn och barnbarn samt kommande generationer!

Ska vi komma överens om att inte köpa någon mer odlad lax från och med nu?

Se filmen nedan genom att klicka på denna Youtubelänk