Laxflugan "Seafoam" för turkosgrön älv

Här kommer ett fantastiskt mönster för dagfiske efter blank lax på låg älv i en färg som passar de Nordnorska turkosgröna älvarna. Det fantastiska med mönstret är att flugans färg gör att den i stort sett är "osynlig" för laxen utom just då den dyker upp framför huvudet på laxen som då brukar reagera med ett våldsamt påslag. Jag vet inte om namnet på flugan är just "Seafoam" men färgen på vingmaterial som ska vara tempelhund eller väldigt mjukt rävhår kallas i alla fall för "Seafoam". Det kan väl översättas till ren svenska som "Havsskum"





BINDBESKRIVNING

Krok:             Mustad 8352 bronzerad dubbelkrok st. 6-10
Butt:              Silverwire
Stjärt:            Guldfasan crests
Kropp:           fluogrön flashdubbing
Hackel:          Ljusolive saddle lindas som kroppshackel och några varv vid huvudet.
Ribbing:         Silverwire
Vinge 1:         Vit isbjörn (över denna några strån chartreause angelhair flash)
Vinge 2:         Ljusolive (seafoam) färgad tempelhund alt. rävhår
Vinge 3:         Chartreause tempelhund eller rävhår (alt. 5 strån påfågel)
Sidor:            Jungle cock (kan uteslutas)


TVÅ NYA MÖNSTER ATT TESTA 2010
Jag har även producerat två st tuber i egen färgsättning även dessa för morgon- och dagfiske efter nystigen lax i turkosgrön älv. Fördelen med dessa är att de har en i vattnet diffus färgsättning som bara "dyker" upp framför nosen på laxen. Vi har i gänget haft fantastiskt fiske med dessa tuber. Ska fiskas snabbt och minst 2 steg mellan varje utlägg.


The Laphroaig



The Glenmorangie


Nedanstående är kanske mer för lite humusfärgade älvar typ Em och Mörrum
men ett eget mönster som någon kanske tycker är förbryllande lik Phatagorva.

The Lagavulin


Kommentarer
Postat av: Magnus

Den där skulle man kunna önska sig ett par av! I gädda resp. abborrstorlek ;) Jädrar vilken läcker fluga! Tror den går hem i Västersjön och lite klarare vatten nu till våren!

2010-03-08 @ 09:01:18
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Farsan

Kan tro det min son!

Om det inte vore för den begränsade längden på det gröna tempelhundshåret så skulle jag gärna hjälpa dig. Däremot räcker nog längden för abborren så det skulle nog gå att fixa.



Kul att du kommit igång med flugfisket igen. Nu känner jag att mina kunskaper kan komma till användning. Jag hjälper dig gärna men det vore trevligt om vi arrangerar en flugbindarkväll vid lämpligt tillfälle där jag visar dig hur man binder tubflugor. Det är otroligt roligt och framförallt enkelt och det enda som sätter gränser är den egna fantasin. Välkommen!!

2010-04-07 @ 16:32:22
Postat av: Farsan

Visst katten,

det hade jag glömt att du ville ha denna. Jag ska binda upp ett par stycken i diverse storlekar till dig. Kommer så småningom.

Spänd tafs så länge !

2010-05-14 @ 10:39:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0