Drömälven i norr - Fiskeresan 2011

Årets fiskeresa går som vanligt till de storväxta havsöringarna i Nordnorge där vi nu varit 5 år i rad. Förutom mig är det Örjan ”Rolle The Riffler” Rydh,  Bo ”Bernard” Andersson och L-G ”Lars-Gösta” Gustavsson.

Förra året gick älven lite hög 42m³/sek under veckan vi var där men sjönk till ca 25m³/sek under tiden och fisket blev allt bättre. Till årets resa har det på alla håll i gänget bundits nya flugkreationer för att experimentera lite mer. För egen del har jag tänkt pröva ”Riffling tuber” på dagen i lite ljusare färger samt även torrflugor. Problemet är att flugaskarnas antal i år har växt i antal till 13 askar!!!!?

Vi flyger mellan Göteborg och Luleå och jag vågar inte ta med dem som handbagage eftersom de riskerar att bli konfiskerade då de innehåller krokar. Jag får helt enkelt ta dem som incheckat bagage och hoppas att de inte kommer bort i hanteringen, huuu hemska tanke !!!

Förra årets massiva snötäcke gav oss som sagt en rejäl flom som var så kraftig att en av de bästa sträckorna var rejält förändrade mot tidigare år. En av våra favoritpooler hade fått en ny extra ström som gjorde att övre delen i stort sett var ofiskbar. Det har ju även i vinter varit en del snö så vi får hoppas att snösmältningen inte gått så fort att älven på nytt har hittat nya vägar.

Extra spännande i år är att vi har bytt boende och ska bo hos ett trevligt äldre par som tillhandahåller en hel villa åt oss och där ska det inte behöva bli någon trängsel. Dessutom ligger huset beläget på en vacker sluttning mot älven. Vi kommer att fiska mellan den 10/8 – 18/8 och har lyckats få tag i kort på vår favoritpool i fyra hela dygn. Däremellan ges det tid att testa nya och gamla ställen.

För att höja temperaturen så visar jag redan här resans största fisk, en havsöringshane som stått en tid i älven men som vägde 7,65 kg och var 90 cm lång. tagen på en mycket enkel tubfluga, en enochenhalvtums Stoats Tail. Ett absolut nytt rekord för min del.

Bindbeskrivning Stoats Tail Variant (jag kallar alla mina flugor variant)
Tub - 4 cm plasttub
Kropp - svart flossilke
Ribb - oval silver tinsel  (klarlacka kroppen för att skydda mot vassa öringtänder)
Vinge - rundbundet glest svart muddlerhår men då det inte håller så bra så använder jag bucktail

Ingen direkt flugbindarkonst men bevisligen en mycket giftig tub för havsöring på natten.

Onsdagen den 10 augusti kl. 03.00
I denna arla morgonstund hämtades jag upp av grabbarna för vidaretransport till Landvetter flygplats i Göteborg där vi flyger kl. 07.00 till Luleå med beräknad ankomst kl. 08.40. Vi beräknar att vara framme vid slutdestinationen ungefär kl. 16.00 samma dag och kommer därmed att kunna blöta våra flugor redan samma kväll och natt. På vägen passerar vi Arjeplog där vi provianterar både på Systemet och den lokala Coop affären.

På väg till Luleå

Vad gäller fisket denna första dag så kom vi faktiskt ut på ”stryket” redan under kvällen. Vi kollade mest runt lite denna första kväll och natt och kunde ganska snart konstatera att älven gick väldigt lågt, endast cirka 7m³/sek så det enda att göra var att gilla läget samt att önska lite regn under de kommande dagarna. Enligt utsago var det mycket fisk som gått på älven och i och med lågvatten så bör de väl då stå tätare, eller? Ingen fisk detta första fiskepass.

Rolle sträcker ut på en fin sträcka

Torsdagen den 11 augusti
Även under torsdagen fick det bli lite koll på gamla kända platser och vi väntar med spänning till kl. 00.00 i natt då vi får gå på vår favoritpool under hela fyra dygn. Jag hade ett litet nyp i flugan där jag 2007 fick min blanklax men inget mer.

Favoritpoolen i lågvatten

Fredagen den 12 augusti
Klockan 00:00 gick vi alltså på favoritpoolen och den första fisken hade jag den stora äran att landa natten den 12/8 med en fin laxhane på 3,4 kg, Bobbo knep senare en fin havsöring på 2,7 kg. För egen del är det min enkla tub Stoats Tail som firar triumfer i mörkret. Jag vet att de övriga kör vår egen komponerade riffling hitch och lyckas bra med den. Fortfarande låg vattenföring på cirka 7m³/sek och det verkar inte bli någon förändring heller eftersom vädret är fint under dagarna och inget regn i sikte.

Fantastisk natthimmel

Lördagen den 13 augusti
Lördagsdygnet var onödigt trögfiskat och älven hade säkert gått ner ytterligare vilket förmodligen bidrog till att det var trögfiskat. Inte så mycket fisk som visade sig heller vilket är konstigt för vi vet att de finns där.

Vi beslutade att låta sträckan vila under hela dagen i morgon för att kanske bli lite bättre under natten till måndagen. Lördagsförmiddagen fick bli en liten guidad tur som Bobbo alltid vill hålla i och det är alltid intressant att se nya intressanta platser. Testade lite torrfluga på ett par ställen i älven men utan resultat. En otrevlig vind har dessutom börjat störa oss i fisket men så länge det inte är nordanvind så är det lugnt. Ingen fisk idag alltså.

Bobbo och L-G klara för fiske och avfärd till själva älva.

Söndagen den 14 augusti
Nu börjar det hända lite saker i älven och efter lite regn under natten så har älven stigit igen med kanske 20 centimeter. Vet tyvärr inte vad det innebär i m³/sek men kanske 9m³/sek vilket kan bli bra eller åtminstone bättre än gårdagen.  Då vi kom ner till älven idag så var det betydligt bättre fart i grejorna och vi hade betydligt mer fiskkontakt än tidigare dagar. Men det var för min del som om de inte ville bita ordentligt utan mer var uppe och drog i flugorna så det var ett evigt bytande av mönster, färger och storlekar för att försöka utröna vad de önskade. L-G lyckades till slut under natten fästa dit 2 stycken mindre havsöringar på 0,6 kg som fick gå tillbaka. Vad som var intressant var att de kontakter vi hade med fisk var inte på samma ställen som tidigare utan nere på nacken som avslutar vår sträcka. Kan kanske betyda att det stigit ny fisk på älven sedan igår beroende på den höjda vattenföringen. Spekulationer bara men vad f…..n ska man göra.

"Rolle the riffler" har drag i grejorna...

Måndagen den 15 augusti
Nu äntligen har det lossnat rejält och måndagsdygnet gav oss totalt 10 fiskar på land samt fler kontakt med fisk och vår spekulation om att det förmodligen är så att det är nykommen fisk som gått på älven verkar stämma allt mer. Det är inga större vikter vi talar om här med undantag av L-G:s fina öring på 4,2 kg. Se nattens facit nedan.

Lars-Gunnar 4,2kg, 1,5kg, 1,0kg, 1,0kg
Bobbo 1,9kg, 1,3kg, 1,0kg
Örjan 2,0kg, 0,8kg
Torbjörn 2,0kg

L-G till vänster med sin fina på 4,2kg och Rolle med 2,0kg

En ask fylld med livsfarligt havsöringsgodis

Tisdagen den 16 augusti  ”NYTT REKORD 7,7 KG och  90 CM”
Egentligen var våra fyra dygn på favoritpoolen slut kl.23.59 men som tur var så förlängde Örjan och jag ytterligare ett dygn.Hur underbart är det inte då att få skriva ovanstående rubrik!!! 90 cm är en magisk gräns för just havsöring i Emån som håller en av världens största havsöringsstammar och den största jag tagit där mätte 89 cm !!!

Således är detta en jättefisk med tanke på att det är en helt annan stam än den på Em. Ett tag trodde jag mig ligga på andra plats med denna fisk i år eftersom vi visste att det tagits en tidigare på 8,3kg. Som lite kuriosa kan nämnas att vi fiskade tillsammans med två finländare som inte var alltför pratglada men det visade sig att de dygnet efter ”ankrade upp” vid den sten där jag tidigare tog min hanfisk eftersom det förmodligen även stod en honfisk på samma plats. Det otroliga inträffade att de lyckades fånga två honfiskar med exakt samma längd 90 cm och 7,65kg !!!! Det hade varit kul att kunna gratulera dem men med det uppförandet att stoppa all vadning och nöta upp dessa två fina fiskar så är de inte värda några gratulationer. Väldigt irriterande. Hursomhelst blev vårt gängs resultat av detta dygn så här:

Torbjörn 7,65kg, 2,2kg
Örjan 0,9kg, 0,8kg

Ursäkta denna blodiga bild men det kunde tyvärr inte bli C&R på denna fisk som satt rejält långt ner på tungan och fisken blödde kraftigt. Nytt PB på havsöring denna natt 90cm och 7,65kg. Härligt !!!

Onsdagen den 17 augusti
I dag gick vi, Örjan och jag på en helt ny sträcka där vi aldrig fiskat förr men som såg grymt fin ut och med bra drag i vattnet och en underbar nacke på slutet. Under min första runda varken såg jag eller kände något alls men runda två hade det börjat mörkna lite och en ganska fin fisk var uppe en gång cirka 10 meter uppströms nacken och jag lyckades få den att bita men tyvärr släppte den nästan direkt. Ingen av oss fick något på detta stryk vilket vi tyckte var mycket märkligt. Bobbo och L-G fiskade på annat håll och hade  bättre fiske än oss och L-G fick två fiskar en på 2,5kg och en på 1,0kg. Bobbo 1,5kg.

The Rolling Stones

Torsdagen den 18 augusti
Idag beslutade Örjan och jag att inte sätta våra vadare i älven utan gick hemma vid huset och packade och städade lite. Bobbo och L-G var däremot ute i ett hällande ösregn och gråfärgad älv och Bobbo lyckades fånga en fin örret på 3,5kg och en på 2,5. L-G hade också kontakt men tappade sina fiskar.

Bobbo med sin fina öring på 3,5kg tagen i ett ihållande ösregn och gråfärgad stigande älv.

Samma fisk. Observera lagningen på vänster vadarsko. Tur att det finns silvertejp!!!

I morgon bitti är det avresa kl. 03.00 för att hinna med flyget från Luleå kl. 09.10 så nu gäller det att göra allt klart med packning och städning och säga farväl för denna gång och samtidigt passa på att tacka vårt gästfria värdpar Unni och Arild för en underbar vistelse. Vi syns nästa år med all säkerhet och då får det bli en vecka senare för att få lite längre natt att fiska på. Vi återkommer med all säkerhet.