Krydda ditt eget brännvin

Porsbrännvin
Nu i maj är det dags att ge sig ut och leta upp den väldoftande porsbusken. Du finner den vid de flesta skogssjöar, mossar  i denna sydliga del av landet. Pors liknar till utseendet vide, men de är inte släktingar.
Nu samlar du några blad och sköljer dem innan du lägger dem i en burk. Fyll burken med Brännvin special vilket jag tycker är den bästa. Låt stå några dagar tills brännvinet har antagit en vacker gul färg. Sila vätskan genom ett melittafilter och du har en kraftig essens som du sedan blandar ut med rent okryddat brännvin, exempelvis Brännvin special eller Renat och låter stå, eller avnjuter direkt. Denna gudadryck får inte saknas på det dukade midsommarbordet !

image57


Kommentarer
Postat av: Magnus

Kul tips!!! Låter faktiskt gott. I vilka delar skall den kraftigt mustiga essensen sedan spädas med renat eller specialen??? MUUUUMMMMMMAAA!!!!

2008-05-23 @ 15:47:25
URL: http://promisedland.blogg.se
Postat av: Farsan

Tjaa, säg det. Dessvärre visade det sig värre än jag trodde att finna just pors. Jag trodde det var sådana jag sett vid Ä-sjön, men icke. Därför gjorde jag i stället Fläder som blommar som bäst just nu. Tag bara 2-3 blomklasar och stoppa i en 37 cl flaska Brännvin special, tag bort alla stjälkar annars blir det beskt. Ska stå och dra i rumstemt i 2 dygn. Mumselimumsfullijums!

2008-06-09 @ 20:29:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0