Vårfisket Em 12 - 13/4 2008

Äntligen är man igång igen och flugfiske säsongen 2008 har börjat. Vad kan vara bättre än att starta säsongen med fiske på anrika Em.? Och vad är bättre än att bestraffa en vinterstel och några kilo tyngre kropp med två dagars fiske med tvåhandsspö ???? - Inte mycket.

Jag åkte från Habo redan kl. 03.30 för att hämta Per-Arne i Huskvarna klockan 4. Allt för att vi skulle vara framme vid Em till kl. 7 då fisket får påbörjas. Vi hade ymnigt snöfall hela vägen från Nässjö till Vetlanda. Lördagen bjöd på mulet väder i stort sett hela dagen med en skaplig regnskur under eftermiddagen, med andra ord havsöringsväder !!! För egen del startade jag mitt fiske uppe på "Ängarna" dels för att man kan se en hel del flyttfåglar där uppe där inte så mycket fiskare cirkulerar hela tiden. Och lyckan blev total då jag fick se en majestätisk havsörn segla ett hundratal meter upp ivrigt uppvaktad av ett fiskgjusepar, mäktigt!

Nu till fisket! Jag hade ett rejält tillslag nästan omgående på min orangegula tub "Popsicle"  på nacken vid nedre delen av ängarna men var nog lite restrött för reaktionen var inte med mig riktigt. Vid tiotiden gick jag ner till herrgården för att söka av "garagenacken" som brukar vara en bra ståndplats just vid denna vattenföring 35-40 m3. Jag hade även där ett litet nyp men inget riktigt tillslag. Det verkade lovande !!
Strax vid lunch närmare bestämt 12.45 gick jag ner längs den norra sidan till "Barret pool" och lade ut mellan storstenarna till Lawsons inlopp och fick ett mäktigt hugg som riktigt gungade i spöt. Kände direkt att detta är en rekordfisk för min del på Em. Kampen tog 15-20 minuter innan jag kunde landa en mycket vacker havsöringshanne på 89 centimeter. Efter sedvanlig fotografering fick han gå tillbaka i Emåns strömmar. Vikten uppskattas till någonstans mellan 8-9 kg. Personbästa!!!!!

Per-Arne lyckades även han lura upp en grann havsöring på 78 cm som vi dessvärre inte har några bilder på.
Sammantaget var denna tur en av de bättre jag upplevt under mina 23 år på Em och framförallt lördagens fiske var helt magnifikt. Söndagen bjöd däremot på sol från klarblå himmel och dessvärre är detta inget vidare havsöringsväder. Tack Kent och company på Em för två härliga fiskedagar och tack alla härliga medfiskande man har förmånen att få träffa! Det gick åt några pavor whisky under lördagkvällen då fiskeljuget kom igång på tredje våningen i stora huset !!!

                            image22


image23
- Stoooor vacker våröring på kroken! Flugan är en Comet.


image24
- Den ser verkligen stor ut !

image25
- 89 centimeter Emsilver tagen på tubfluga Comet. C & R naturligtvis

image27      image28
                     Blåsippor                                               Bron vid Home pool

image31     image32
                  Skärpedjup                                                    Daggvåta blåsippor 

image33
                                  Bron över Home pool från norra sidan

image34
                           Per-Arne Carlman sträcker ut vid Lock pool

image35
                                       Fika & Ölpaus vid Barret pool

image36       image37
             Landning av havsöring                                        Lycklig fångstman

Detta var allt från denna underbara premiär. Vi återkommer till hösten, garanterat !!!!
 
Trackback
RSS 2.0